Temat: Higiena i choroby układu nerwowego.
Uczeń potrafi:
- przedstawic sposoby radzenia sobie ze stresem;
- uzasadnić znaczenie snu w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego;
- przedstawić negatywny wpływ na funkcjonowanie układu nerwowego niektórych substancji psychoaktywnych: alkoholu, narkotyków, środków dopingujących, dopalaczy, nikotyny
(w tym w e-papierosach) oraz nadużywania kofeiny i niektórych leków.
1. Kiedy przez dłuższy czas żyjemy w ciągłym napięciu czujemy się zmęczeni.
Dzieje się tak, ponieważ nasz układ nerwowy otrzymuje zbyt duzo informacji na raz
i nie wystarcza mu czasu na regenerację.
Czy czułeś się już tak kiedyś? A może teraz, tak się czujesz?
Wiesz, że zdrowie jest wartością, którą należy chronić, a o stanie zdrowia w dużym stopniu
decydują życiowe wybory człowieka.
2. Stres - jest definiowany w psychologii jako dynamiczna relacja adaptacyjna pomiędzy możliwościami jednostki, a wymaganiami sytuacji. źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Stres
3. Zapoznaj się z opisem stresu w podręczniku na stronie 185.
Zastanów się i odpowiedz sobie na pytanie, kiedy mówimy o stresie pozytywnym
a kiedy o negatywnym?
źródło: podręcznik Biologia klasa VII Puls życia Wydawnictwo Nowa Era
4. Jak radzić sobie ze stresem?
Niestety na niektóre sytuacje i wydarzenia nie mamy wpływu, dlatego ważne
jest umiejętne radzenie sobie ze spotykającymi nas trudnościami. - przykłady w podręczniku na stronie 186.
5. Negatywny wpływ niektórych substancji psychoaktywnych na funkcjonowanie układu nerwowego. W miarę możliwości skorzystaj z epodręcznika. Zadania w epodręczniku
na stronie https://epodreczniki.pl/a/uzaleznienia/D1raxyg07 nie są obowiązkowe, zainteresowani uczniowie mogą wykonać je bez przygotowywania pisemnych odpowiedzi.
6. Temat lekcji i odpowiedzi na pytania z podręcznika Puls życia str. 189 putanie 1 i 2 – należy zapisać w zeszycie przedmiotowym.
Uczniowie, którzy nie oddali zeszytów ćwiczeń do sprawdzenia i posiadają je w domu wykonują zadania w ćwiczeniach. ( w zeszycie przedmiotowym zapisują tylko temat lekcji)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz