poniedziałek, 30 marca 2020

Regulacja nerwowo - hormonalna - sprawdź, czy potrafisz.


Klasa VII
Temat: Regulacja nerwowo-hormonalna - sprawdź, czy potrafisz.


Uczeń potrafi:
rozpoznać elementy ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego

(na modelu, rysunku, według opisu itd.) 
- określić  funkcje ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego;
- porównać rolę współczulnego i przywspółczulnego układu nerwowego;
- opisać łuk odruchowy i wymienić rodzaje odruchów;
- dokonać obserwacji odruchu kolanowego;
- przedstawia sposoby radzenia sobie ze stresem;
- uzasadnia znaczenie snu w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego;
1. Sprawdzenie wiadomości i umiejeętności - to chwila w której zastanawiasz się,
jak to możliwe, że, aż tyle już wiesz i potrafisz.

2. Rysunek ponizszy przedstawia elementy ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego
- podaj nazwy elementów zaznaczonych na rysunku - odpowiedzi zapisz w zeszycie przedmiotowym ( i tylko odpowiedzi do zadań, nie przepisuj zadań ani poleceń).
                  

3. Układ nerwowy ma skomplikowana budowę, przypomnij sobie z czym to się wiąże. Podaj trzy przykłady zadań układu nerwowego:
a) ................................
b) ................................
c) ................................
Jeśli już znasz odpowiedzi zapisz je w zeszycie przedmiotowym. Jeśli potrzebujesz pomocy - możesz, skorzystać z podręcznika - temat: Budowa i rola układu nerwowego.

4.  Wskaż na rysunku połączenie między dwoma neuronami i zapisz jego nazwę w zeszycie przedmiotowym.
źródło: Zbiór zadań z biologii. Podkowa. Gdańsk 2001

5. Korzystając z rysunku w zadaniu 4  oraz schematów i ilustracji z podręcznika strona 174 - 175, wskaż  kierunek przepływu impulsu nerwowego - możesz w zeszycie przedmiotowym wykonać rysunek schematyczny i zaznaczyć strzałką kierunek lub zapisać tylko odpowiedź.

6. Większość narządów wewnetrznych jest unerwiona przez włókna układu autonomicznego współczulnego i przywspółczulnego. Obie części tego układu działają jednocześnie, a harmonijna praca danego narządu jest efektem współdziałania. Zdarza się jednak, ze aktywność jednego układu przeważa nad drugim.
Dokonaj analizy najważniejszych czynności układu autonomicznego przedstawionych poniżej, skorzystaj z wyjasnień w podręczniku na stronie 176, a następnie wykonaj polecenia - odpowiedzi zapisz w zeszycie przedmiotowym.


źródło: e-podręczniki.pl

a)   podaj przykład sytuacji życiowej, w której przeważa aktywność układu współczulnego,
b)   zastanów się, który część układu autonomicznego odpowiada za zwolnienie pracy serca,     
c)   pamiętasz z poprzednich lekcji, za co odpowiada część przywspólczulna.

7. Łuk odruchowy to najkrótsza droga impulsu nerwowego.Ułóż w odpowiedniej kolejności poniższe zadania tak, aby opisywały drogę impulsu w łuku odruchowym - odpowiedź zapisz w zeszycie przedmiotowym.
1. impuls jest przenoszony przez neuron ruchowy,
2. receptor odbiera bodziec,
3. impuls jest przenoszony przez neuron czuciowy,
4. efektor, np. mięsień reaguje na impuls,
5. impuls jest przenoszony przez neuron pośredniczący.

8. Odruchy są podstawą uczenia się. Powtarzane czynnosci stają się odruchami warunkowymi, a ich wykonywanie nie obciąża za każdym razem mózgu.
Zstanów się, jakim odruchem jest mycie rąk czy zebów a jakim uczenie się bilogii?
Pamiętaj, że jeśli odruchów warunkowych nie powtarzamy przez długi czas, mogą zaniknąć.






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz