Temat: Męski układ rozrodczy.
Uczeń potrafi:
- rozpoznawać elementy budowy układu rozrodczego męskiego i żeńskiego
(na schemacie, według opisu itd.) oraz podaje ich funkcje.
1. Wszystkie organizmy, zaczynając od bakterii, a kończąc na człowieku, wydają potomstwo.
Organizmy o złożonej budowie posiadaja gruczoły wytwarzające gamety oraz narządy,
które mają doprowadzić do ich spotkania się.
Gamety męskie różnią sie budową i wielkością od gamet żeńskich.
Gamety męskie różnią sie budową i wielkością od gamet żeńskich.
2. Gamety męskie wytwarzane są przez męski układ rozrodczy. Męski układ rozrodczy
związany jest z układem wydalniczym, gdyż zarówno pęcherz moczowy,
jak i nasieniowody łącza się z cewką moczową.
jak i nasieniowody łącza się z cewką moczową.
3. Męski układ rozrodczy odpowiada nie tylko za wytworzenie plemników
ale i męskich hormonów płciowych.
ale i męskich hormonów płciowych.
4. Hormony wydzielane w męskim układzie rozrodczym regulują funkcjonowanie
narządów. Wpływają również na rozwój męskich cech płciowych.
Przypomnij sobie wiadomości omawiane na lekcjach: Budowa i funkcjonowanie układu hormonalnego, podręcznik str. 165.
narządów. Wpływają również na rozwój męskich cech płciowych.
Przypomnij sobie wiadomości omawiane na lekcjach: Budowa i funkcjonowanie układu hormonalnego, podręcznik str. 165.
5. Męski układ rozrodczy składa się z:
a) wewnętrznych narządów płciowych w skład których wchodzą:
a) wewnętrznych narządów płciowych w skład których wchodzą:
- jądra,
- najądrza,
- nasieniowody,
b) zewnętrznych narządów płciowych w skład których wchodzą:
- prącie,
- prostata,
- pecherzyki nasienne.
6. Jądra i najądrza leżą poza jamą ciała w mosznie. Dlaczego? Wyjaśnienia, znajdziesz
w podręczniku na stronie 215.
w podręczniku na stronie 215.
7. Zjawiska prowadzące do powstania plemnika nazywamy spermatogenezą.
Proces ten odbywa się po osiągnięciu dojrzałości płciowej w kanalikach
nasieniotwórczych jąder. Wpływ na prwidłowy przebieg spermatogenezy
mogą mieć zarówno czynniki genetyczne (mutacje), jak i nie genetyczne, takie jak:
stres, infekcje, zaburzenia hormonalne, temperatura, toksyny.
nasieniotwórczych jąder. Wpływ na prwidłowy przebieg spermatogenezy
mogą mieć zarówno czynniki genetyczne (mutacje), jak i nie genetyczne, takie jak:
stres, infekcje, zaburzenia hormonalne, temperatura, toksyny.
Zadanie 1.
Schemat przedstawia budowę plemnika. Przerysuj do zeszytu przedmiotowego
schemat i tabelę, uzupełnij tabelę. Podaj nazwy i funkcje poszczególnych
elementów plemnika.
Schemat przedstawia budowę plemnika. Przerysuj do zeszytu przedmiotowego
schemat i tabelę, uzupełnij tabelę. Podaj nazwy i funkcje poszczególnych
elementów plemnika.
źródło: zeszyt ćwiczeń do biologii kl. 7 Wydawnictwo Nowa Era
to między innymi: wąskie biodra, szerokie ramiona, zarost na twarzy.
Dowiedz się jakie cechy płciowe u mężczyzn zaliczmy do pierwszorzędowych
i drugorzędowych - podręcznik str. 215 - 217.
9. Dowiedz się, w jaki sposób rozwój męskich cech płciowych podlega regulacji hormonalnej.
Zadanie 2.
Napisz w zeszycie przedmiotowym, w jaki sposób przysadka mózgowa wpływa na funkcjonowanie męskiego układu rozrodczego.
Zadanie 3.
Podaj nazwy narządów męskiego układu rozrodczego oznaczonych na schemacie literami A-C.
Przerysuj schemat do zeszytu przedmiotowego (jeśli posiadasz zeszyt ćwiczeń w domu wykonaj zadania w str. 107-108).
Przerysuj schemat do zeszytu przedmiotowego (jeśli posiadasz zeszyt ćwiczeń w domu wykonaj zadania w str. 107-108).
źródło: zeszyt ćwiczeń do biologii kl. 7 Wydawnictwo Nowa Era
10. Jeśli potrafisz odpowiedzieć na pytania zapisane w powyższych punktach i na pytania z podręcznika ze strony 217 - to znaczy, że założone cele zajęć zostały przez Ciebie zrealizowane
z sukcesem.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz