Temat: Równowaga
wewnętrzna organizmu - homeostaza.
Uczeń potrafi:
- analizować współdziałanie poszczególnych układów narządów w utrzymaniu
Uczeń potrafi:
- analizować współdziałanie poszczególnych układów narządów w utrzymaniu
niektórych parametrów środowiska
wewnętrznego na określonym poziomie
(temperatura, poziom glukozy we krwi,
ilość wody w organizmie).
1.Układy
znajdujące się w Twoim organizmie pełnia różne funkcje, żaden z układów
ani
organów nie może pracować samodzielnie. Wszystkie zależne są od siebie.
Dzięki
współpracy różnych układów, organizm znajduje się w stanie równowagi
wewnętrznej.
2. Homeostaza
organizmu jest niezbędnym warunkiem zdrowia, rozumianego
jako prawidłowe
funkcjonowanie ustroju.
3. Jak
utrzymać stan równowagi wewnętrznej? – zapoznają się z informacjami
w
podręczniku na stronie 245.
4. Organizm
człowieka przypomina skomplikowany mechanizm, który aby prawidłowo funkcjonować
powinien mieć między innymi stały dopływ „paliwa”, rozumianego jako właściwe
źródło energii.
źródło: Puls życia kl. 7 Wydawnictwo Nowa Era
5. Glukoza
jest głównym źródłem energii dla organizmu, dlatego ważne
jest utrzymanie we krwi jej
stałego poziomu. Regulują to ośrodki głodu i sytości,
które znajdują się w
podwzgórzu.
źródło: Puls życia kl. 7 Wydawnictwo Nowa Era
6. Przypomnij sobie, jaki hormon powoduje spadek
poziomu glukozy we krwi?
Jeśli nie pamiętasz, możesz sprawdzić w podręczniku na stronie 168.
Jeśli nie pamiętasz, możesz sprawdzić w podręczniku na stronie 168.
8. Na podstawie zebranych informacji postaraj się
wyjaśnić, na czym polega termoregulacja.
Możesz skorzystać z podręcznika str. 246.
Możesz skorzystać z podręcznika str. 246.
9. Dla sprawdzenia własnych wiadomości i umiejętności wykonaj
zadania w zeszycie ćwiczeń
na stronach 121, 122. Uczniowie, którzy nie odebrali zeszytów ćwiczeń
na stronach 121, 122. Uczniowie, którzy nie odebrali zeszytów ćwiczeń
w zeszycie przedmiotowym wykonują zadania 1 i 2 str. 246.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz