środa, 1 kwietnia 2020

Budowa i działanie narządu wzroku.

Klasa VII
Temat: Budowa i działanie narządu wzroku.


Uczeń potrafi:
rozpoznawać elementy budowy oka (na modelu, rysunku, według opisu itd.)

- przedstawić funkcje elementów oka w powstawaniu obrazu,
- dokonać obserwacji wykazującej obecność tarczy nerwu wzrokowego;


1. Zmysłem nazywamy zdolność rejestrowania informacji ze środowiska.
2. Podstawowe zmysły człowieka omawiane były na lekcjach przyrody w klasie IV,
a były to: wzrok, słuch, równowaga, smak, węch i dotyk - zapewne pamietasz.


3. Organy służące do odbierania bodźców nazywamy narządami zmysłów.
Z jakich komórek zbudowane są narzady zmysłów? - sprawdź w podręczniku na str. 195.

4. Narządami wzroku sa oczy. Znajdujące się w nich komórki światłoczułe odbierają bodźce świetlne.

5. Oczy sa dobrze chronione. Aparat ochronny oka stanowią: powieki, gruczoł łzowy i spojówka - sprawdź w podręczniku na stronie 195 czym się charakteryzują i odpowiedz na pytania:
                                    
a) przed czym chronią powieki?
b) z czego składa się płyn bakteriobójczy zwany łzami?
c) co zapewnia gałce ocznej stałą wilgotność?
i wreszcie dlaczego mówimy: "nieważne jaki jest powód do łez i tak zawsze trzeba wytrzeć nos"?
6. W budowie oka wyróżniamy:
                                   
7. Budowa gałki ocznej - otwórz podrecznik na stronie 196 i postaraj się wykonać zadanie.
Rysunek przedstawia budowę gałki ocznej. Przyporządkuj do każdej cyfry
nazwę elementu oka - odpowiedź zapisz w zeszycie przedmiotowym.
                                   
źródło: Zbiór zadań z biologii. Podkowa. Gdańsk 2001
    8. Każdy element oka pełni określone funkcje np. ciało szkliste reguluje ciśnienie w gałce ocznej, dzięki czemu oko zachowuje kulistą forme i może gładko poruszać sie w oczodole.
Więcej informacji w filmie pt."Oko - właściwości i funkcje" https://www.youtube.com/watch?v=KIkHk__96Hg
Film zawiera informacje dodatkowe, dlatego wykorzystaj te informacje, które są dla ciebie zrozumiałe i opisane w temacie lekcji.
                                                                   
9. Z filmu dowiedzieć się można, że siatkówka uczestniczy w odbiorze bodźców świetlnych.
W siatkówce rozmieszczone są czopki i pręciki, które można obejrzeć na ilustracji
w podręczniku na stronie 197.

10.  W czopkach i pręcikach następuje przetworzenie bodźców świetlnych na impulsy nerwowe, które następnie są przesyłane do mózgu przez nerw wzrokowy. Wychodzi on z gałki ocznej
w miejscu zwanym tarczą nerwu wzrokowego. Czym sie charakteryzuje to miejsce?
- przeczytaj w podręczniku, a następnie  Wykonaj doświadczenie: Wykrywanie obecności
tarczy nerwu wzrokowego - podręcznik strona 197.
 
11. Jak powstaje obraz?
Wiedząc, że na siatkówce oka powstaje obraz rzeczywisty, pomniejszony i odwrócony,
postaraj się i  narysuj (schematycznie w zeszycie przedmiotowym) obraz powstający na siatkówce oraz  drogę promieni światła od obiektu (drzewo) przez soczewke oka do siatkówki.
                                                
źródło: Zbiór zadań z biologii. Podkowa. Gdańsk 2001

12. Akomodacja oka to  zjawisko dostosowania się oka do oglądania przedmiotów
znajdujących się w różnych odległościach - postaraj się i przeczytaj w podręczniku
na stronie 198 - co się dzieje z soczewką gdy patrzymy na obiekt z bliska
a co gdy patrzymy na obiekt z daleka. 

13. Dla chętnych. Czasami nasze oczy widzą obrazy inaczej niż wyglądają one w rzeczywistości.
Zjawisko to nosi nazwę złudzenie optyczne - więcej informacji znajdziesz
w podręczniku na stronie 199.
A tymczasem - o
brazek faluje?

                                

Co zobaczymy na obrazku gdy skupimy wzrok?
                              

                                                               
Linie są wygięte czy proste?
                                       

14. Temat lekcji i odpowiedzi na  pytania 5a), 5b), 5c), 7, 11  należy zapisać w zeszycie przedmiotowym.
Uczniowie, którzy nie oddali zeszytów ćwiczeń do sprawdzenia i posiadają je w domu wykonują
zadania w ćwiczeniach str. 98-99. ( w zeszycie przedmiotowym zapisują tylko temat lekcji)
 


                                                             

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz