Uczeń potrafi:
- rozpoznać
elementy budowy oka i ucha (na modelu, rysunku, według opisu itd.)
oraz
przedstawić ich funkcje;- przedstawić rolę zmysłu wzroku, słuchu, równowagi, smaku, węchu i dotyku;
- wskazać umiejscowienie receptorów właściwych zmysłom smaku, węchu, dotyku
i równowagi
oraz zaplanować i przeprowadzić doświadczenie sprawdzające
gęstość
rozmieszczenia receptorów w skórze różnych części ciała,
- przedstawia przyczyny powstawania oraz sposoby korygowania wad wzroku
(krótkowzroczność, dalekowzroczność, astygmatyzm),
- opisuje wpływ hałasu na zdrowie człowieka,
- analizuje związek między
własnym postępowaniem a zachowaniem zdrowia
oraz rozpoznaje sytuacje wymagające
konsultacji lekarskiej.
Powtórzenie wiadomości zaplanowano na dwie godziny lekcyjne.
Podsumowanie wiadomości w 12 punktach przedstawiono w podręczniku na str. 211.
Warto skorzystać z informacji porządkujących kolejno poznawane narządy zmysłów.
1. Rozwiąż zadania. Odpowiedzi zapisz na kartce A4.
Zadanie 1.
Uzupełnij poniższą tabelę wpisując nazwy narządów zmysłowych i odbierane
Uzupełnij poniższą tabelę wpisując nazwy narządów zmysłowych i odbierane
przez nie wrażenia organizmu. (tabelę przerysuj)
Zadanie 2.
Poniższy rysunek przedstawia powstawanie obrazu w oku.
Określ, w jakiej kolejności promień dociera do poszczególnych elementów oka.
Skorzystaj z podpowiedzi: soczewka, siatkówka, rogówka, źrenica.
i zapisz poprawną odpowiedź.
i zapisz poprawną odpowiedź.
Zadanie 3.
Zanim przeczytasz treść zadania - przypomnij sobie wiadomości na temat odruchów
Zanim przeczytasz treść zadania - przypomnij sobie wiadomości na temat odruchów
(w podręczniku i opisane na Blogu).
Twoja ręka reaguje na różne bodźce, natychmiast cofnie się, gdy dotkniesz nią
Twoja ręka reaguje na różne bodźce, natychmiast cofnie się, gdy dotkniesz nią
np. gorącego czajnika.
a) Napisz, jak nazywa się taka automatyczna reakcja organizmu?
b) Narysuj schemat i podpisz drogę impulsu nerwowego od receptorów bólu w skórze do efektora
(narządu wykonawczego) w ręce.
(narządu wykonawczego) w ręce.
źródło: Biologia S.Gater
Zadanie 4.
Uzupełnij tabelę tak, by odpowiedzi wskazywały na poprawne dopasowanie wady
wzroku do możliwości i sposobu jej korekcji.(tabelę przerysuj)
Zadanie 5.
Przyporządkuj nazwom części oka ich funkcje. Zapisz odpowiedzi.
Części oka:
Części oka:
A - spojówka,
B - siatkówka,
C - źrenica.
Funkcje:
1. umożliwia przedostawanie się światła do wnętrza oka,
2. zaopatruje gałkę oczną w substancje odżywcze i tlen,
3. wytwarza śluz nawilżający i ochraniający gałkę oczną,
2. zaopatruje gałkę oczną w substancje odżywcze i tlen,
3. wytwarza śluz nawilżający i ochraniający gałkę oczną,
4. uczestniczy w odbiorze bodźców świetlnych.
A - ..................., B - .................., C - ...................... .
Zadanie 6.
Narządem wzroku jest oko. Jego główne elementy to gałka oczna i aparat ochronny.
Wymień minimum trzy elementy aparatu ochronnego oka i napisz, jaką pełnią funkcję.
Narządem wzroku jest oko. Jego główne elementy to gałka oczna i aparat ochronny.
Wymień minimum trzy elementy aparatu ochronnego oka i napisz, jaką pełnią funkcję.
2. Człowiek nieustannie odbiera i przetwarza informacje docierające z otoczenia. Zdolność rejestrowania informacji ze środowiska nazywamy zmysłem.
Podsumowanie informacji o podstawowych zmysłach człowieka może być kontynuowane
na następnej lekcji.
na następnej lekcji.
Wykonane zadania ....
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz