poniedziałek, 27 kwietnia 2020

Narządy zmysłów - podsumowanie wiadomości

Temat: Narządy zmysłów - podsumowanie wiadomości.

Uczeń potrafi:
 rozpoznać elementy budowy oka i ucha (na modelu, rysunku, według opisu itd.)
oraz przedstawić ich funkcje;
- przedstawić rolę zmysłu wzroku, słuchu, równowagi, smaku, węchu i dotyku;
- wskazać umiejscowienie receptorów właściwych zmysłom smaku, węchu, dotyku
i równowagi oraz zaplanować i przeprowadzić doświadczenie sprawdzające
gęstość rozmieszczenia receptorów w skórze różnych części ciała,
- przedstawia przyczyny powstawania oraz sposoby korygowania wad wzroku
(krótkowzroczność, dalekowzroczność, astygmatyzm),
- opisuje wpływ hałasu na zdrowie człowieka,
- analizuje związek między własnym postępowaniem a zachowaniem zdrowia
oraz rozpoznaje sytuacje wymagające konsultacji lekarskiej.

Powtórzenie wiadomości zaplanowano na dwie godziny lekcyjne.
Podsumowanie wiadomości  w 12 punktach przedstawiono w podręczniku na str. 211.
Warto skorzystać z informacji porządkujących kolejno poznawane narządy zmysłów.

1. Rozwiąż zadania. Odpowiedzi zapisz na kartce A4.
Zadanie 1.
Uzupełnij poniższą tabelę wpisując nazwy narządów zmysłowych i odbierane 
przez nie wrażenia organizmu. (tabelę przerysuj)

Zadanie 2.
Poniższy rysunek przedstawia powstawanie obrazu w oku.
     
Określ, w jakiej kolejności promień dociera do poszczególnych elementów oka. 
Skorzystaj z podpowiedzi: soczewka, siatkówka, rogówka, źrenica.
i zapisz poprawną odpowiedź.

Zadanie 3.
Zanim przeczytasz treść zadania - przypomnij sobie wiadomości na temat odruchów 
(w podręczniku i opisane na Blogu).
Twoja ręka reaguje na różne bodźce, natychmiast cofnie się, gdy dotkniesz nią 
np. gorącego czajnika.
a) Napisz, jak nazywa się taka automatyczna reakcja organizmu?
b) Narysuj schemat i podpisz drogę impulsu nerwowego od receptorów bólu w skórze do efektora
(narządu wykonawczego) w ręce.
     
źródło: Biologia S.Gater
Zadanie 4.
Uzupełnij tabelę tak, by odpowiedzi wskazywały na poprawne dopasowanie wady 
wzroku do możliwości i sposobu jej korekcji.(tabelę przerysuj)

Zadanie 5.
Przyporządkuj nazwom części oka ich funkcje. Zapisz odpowiedzi.
Części oka: 
A - spojówka,
B - siatkówka,
C - źrenica.
Funkcje:
1. umożliwia przedostawanie się światła do wnętrza oka,
2. zaopatruje gałkę oczną w substancje odżywcze i tlen,
3. wytwarza śluz nawilżający i ochraniający gałkę oczną,
4. uczestniczy w odbiorze bodźców świetlnych.

A - ...................,     B - ..................,    C - ...................... .

Zadanie 6.
Narządem wzroku jest oko. Jego główne elementy to gałka oczna i aparat ochronny.
Wymień minimum trzy elementy aparatu ochronnego oka i napisz, jaką pełnią funkcję.
      

2. Człowiek nieustannie odbiera i przetwarza informacje docierające z otoczenia. Zdolność rejestrowania informacji ze środowiska nazywamy zmysłem. 
Podsumowanie  informacji o podstawowych zmysłach człowieka może być kontynuowane
na następnej lekcji.

Wykonane zadania ....




 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz