Uczeń potrafi:
- rozpoznać elementy budowy ucha (na modelu, rysunku, według opisu itd.)
oraz przedstawić ich funkcje;
- przedstawić rolę zmysłu równowagi.
1. Posiadamy uszy, które odbierają fale dźwiękowe, czyli drgania cząsteczek powietrza.
Przetwarzają je następnie na impulsy nerwowe, a potem przekazują do mózgu,
odpowiedzialnego za rozpoznawanie dźwięków. (na podstawie epodręczniki.pl)
2. Dźwięk powstaje na skutek drgań.
Kiedy przez krtań przepływa powietrze, zaczynają drżeć struny głosowe
( przypomnij sobie lekcję na temat: budowy i roli układu oddechowego,
podręcznik str.137 - powstawanie głosu).
Kiedy przez krtań przepływa powietrze, zaczynają drżeć struny głosowe
( przypomnij sobie lekcję na temat: budowy i roli układu oddechowego,
podręcznik str.137 - powstawanie głosu).
Drgania te rozchodzą się w powietrzu jako fale dźwiękowe.
Do ich odbierania służy słuch - zmysł, którego narządami są uszy.
Do ich odbierania służy słuch - zmysł, którego narządami są uszy.
3. Uszy:
- odbierają dźwięki,
- odbierają dźwięki,
- informują o położeniu i ruchach głowy.
Dzięki nim potrafimy wykrywać i lokalizować dźwięki, rozróżniać ich ton i natężenie
Dzięki nim potrafimy wykrywać i lokalizować dźwięki, rozróżniać ich ton i natężenie
oraz rejestrować położenie ciała.
4. Budowa ucha:
źródło: Puls życia klasa 7 Wydawnictwo Nowa Era
5. Jak powstaja wrażenia słuchowe?
Postaraj się obejrzeć krótki film na stronie https://epodreczniki.pl/a/ucho---narzad-sluchu-i-rownowagi/D19FNnBQ3
Postaraj się obejrzeć krótki film na stronie https://epodreczniki.pl/a/ucho---narzad-sluchu-i-rownowagi/D19FNnBQ3
6. Do uszu docieraja dźwięki, które mózg rozpoznaje, gdyż każdy z nich wywołuje inne drgania, mózg rozróżnia i ocenia wysokość dźwięku.
7. Ucho, oprócz narządu słuchu, zawiera też narząd równowagi.
Jest on częścią ucha wewnętrznego. Rejestruje bodźce związane z ruchami głowy
i zmianą pozycji ciała. Przeczytaj opis do zamieszczonego schematu opisującego
kanały półkoliste w podręczniku na str. 202.
Jest on częścią ucha wewnętrznego. Rejestruje bodźce związane z ruchami głowy
i zmianą pozycji ciała. Przeczytaj opis do zamieszczonego schematu opisującego
kanały półkoliste w podręczniku na str. 202.
źródło: Puls życia klasa 7 Wydawnictwo Nowa Era
8. Podsumowując przepracowane zagadnienia postaraj się sprawdzić,
czy potrafisz odpowiedzieć na pytania w podręczniku str. 202.
czy potrafisz odpowiedzieć na pytania w podręczniku str. 202.
9. Zapisz temat w zeszycie przedmiotowym. Uczniowie, którzy nie oddali zeszytów ćwiczeń do sprawdzenia i posiadają je w domu wykonują zadania w zeszycie ćwiczeń str. 100.
(w zeszycie przedmiotowym zapisują tylko temat lekcji)
(w zeszycie przedmiotowym zapisują tylko temat lekcji)
Zadania dla uczniów, których zeszyty ćwiczeń pozostały w szkole:
a) przerysuj tabelę do zeszytu przedmiotowego i uzupełnij
wpisując nazwy elementów budowy ucha w odpowiednie miejsca.
b) wyjaśnij w jaki sposób ruch głowy pobudza narząd równowagi znajdujący się
w kanałach półkolistych (skorzystaj z podpowiedzi w podręczniku str.202)
w kanałach półkolistych (skorzystaj z podpowiedzi w podręczniku str.202)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz