Temat: Narządy zmysłów – zmysły powonienia, smaku i dotyku.
Uczeń potrafi:
- przedstawia rolę zmysłu smaku, węchu i dotyku;
- wskazuje umiejscowienie receptorów właściwych zmysłom smaku, węchu, dotyku
i równowagi oraz planuje i przeprowadza doświadczenie sprawdzające
gęstość rozmieszczenia receptorów w skórze różnych części ciała.
źródło: Puls życia klasa 7. Wydawnictwo Nowa Era
Narząd powonienia ma istotne znaczenie w ocenie pokarmu. Wrażliwość komórek węchowych wzrasta wtedy, gdy jesteśmy głodni. Narząd węchu szybko ulega adaptacji, co oznacza,
że wrażliwość na dany
bodziec węchowy szybko
maleje. Dowiedz się więcej na temat
receptorów odbierających zapachy oraz sposobie wykrywania substancji chemicznych wydzielających zapach (podręcznik str. 208)
receptorów odbierających zapachy oraz sposobie wykrywania substancji chemicznych wydzielających zapach (podręcznik str. 208)
4. Smak. Wrażenia smakowe odbieramy za pomocą języka. Na nim
rozmieszczone są
brodawki, w których są
umiejscowione kubki smakowe. To kubki smakowe,
zawierające komórki smakowe, są właściwym
narządem smaku.
źródło: Puls życia klasa 7. Wydawnictwo Nowa Era
5. Dokonaj w oparciu o podręcznik str. 209 analizy rysunku przedstawiającego budowę języka. Dowiedz się:
a) co odchodzi od każdego kubka smakowego?
b) co odpowiada za odprowadzanie do mózgu informacji o wyczuwanym smaku?
c) jakie brodawki znajdują się w tylnej części języka?
d) gdzie umieszczone są kubki smakowe będące właściwym narządem smaku?
6. Człowiek rozróżnia pięć smaków. W tabeli brakuje jednego ze smaków. Jakiego?
Rozmieszczenie smaków prezentowanych w tabeli nie zgadzają sie z opisami - poprawnie przyporządkuj opis do rozmieszczenia smaku na języku.
rysunki schematyczne, źródło:https://slideplayer.pl/slide/403657/
7. Zmysł dotyku, narząd czucia.
Obejmuje tysiące receptorów rozmieszczonych
w skórze.
Niektóre receptory
odpowiadają za odbieranie ciepła, zimna, bólu oraz ucisku. Receptory bólowe i temperaturowe
odpowiadają za odbieranie ciepła, zimna, bólu oraz ucisku. Receptory bólowe i temperaturowe
mają dla
organizmu znaczenie ochronne. Przypomnij sobie zagadnienia omawiane
na lekcji biologii na temat budowy i funkcji skóry (podręcznik str. 29-31).
Poznaliście wówczas budowę skóry i warstwy podskórnej. Zwróć uwagę
na rozmieszczenie między innymi ciałek dotykowych, ciałka nacisku i wibracji
oraz ciałek wrażliwych na nacisk.
na rozmieszczenie między innymi ciałek dotykowych, ciałka nacisku i wibracji
oraz ciałek wrażliwych na nacisk.
źródło: Puls życia klasa 7. Wydawnictwo Nowa Era
w skórze w wybranych częściach ciała (podręcznik str. 31) i postaraj się odnaleźć w zeszycie przedmiotowym zapisany wniosek z przeprowadzonego doświadczenia.
Jeśli, nie został zapisany - proszę wykonaj doświadczenie i uzupełnij wniosek zapisując
go pod tematem dzisiejszej lekcji. Możesz skorzystać z podpowiedzi znajdującej się
na stronie https://epodreczniki.pl/a/skora/DZQ3VGmLg
źródło:https://epodreczniki.pl
9. Zapisz temat w zeszycie przedmiotowym i wykonaj pisemnie zadania zawarte
w punktach: 5,6 i 8.
w punktach: 5,6 i 8.
Uczniowie, którzy nie
oddali zeszytów ćwiczeń do sprawdzenia i posiadają je w domu
wykonują zadania 1,2 i 3 w ćwiczeniach str. 103 . ( w zeszycie przedmiotowym zapisują
temat lekcji i zadanie zawarte w punkcie 8.)
wykonują zadania 1,2 i 3 w ćwiczeniach str. 103 . ( w zeszycie przedmiotowym zapisują
temat lekcji i zadanie zawarte w punkcie 8.)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz